Kako digitalne trgovinske platforme omogućuju malim proizvođačima da ostanu relevantni na velikim tržištima

Prilike na lokalnom maloprodajnom tržištu za srpske proizvođače delikatesne hrane su pune izazova. Stotine mikro i malih preduzeća takmiče se u uslovima ograničene potražnje. S obzirom na kratke životne cikluse od samo 2-3 godine i ograničen potencijal rasta kompanija, održiva alternativa leži u prodaji na internetu koji omogućava direktan pristup potrošačima. Budući da uspostavljanje internet prodavnica može biti prilično skupo, postojeće prodajne platforme mogle bi da reše ove izazove.

Projekat „Velika mala privreda“ (Projekat) udružio se s platformom „Mali proizvođači hrane u Srbiji“ (Platforma) kako bi uspostavio besplatni obrazovni centar poznat pod nazivom „Akademija malih proizvođača hrane” (Akademija). Partnerstvo je prvenstveno usmereno na manja domaćinstva i mikroprerađivače hrane kako bi im se obezbedilo znanje i iskustvo za unapređenje proizvoda i usluga, a istovremeno proširio njihov portfelj i kreirali atraktivni marketinški narativi.

Platforma Mali proizvođači hrane u Srbiji osnovana je 2019. godine kao Facebook grupa, a 2021. se razvila u platformu na mreži koja povezuje ruralne proizvođače hrane sa urbanim potrošačima. Tokom pandemije Covid-19 pružala je vitalnu podršku malim domaćinstvima i uspešno povezala više od 1.700 proizvođača s bazom od preko 145.000 potrošača.

Novoosnovana Akademija pruža proizvođačima na jednom mestu sve potrebne informacije za pokretanje proizvodnje usklađene sa svim propisima. Preduzeća će moći da pogledaju 14 edukativnih videa koja pokrivaju bitne aspekte registracije preduzeća, propisa u oblasti proizvodnje, bezbednosnih protokola i marketinških strategija. Pored toga, organizovaće se prodajne manifestacije u Nišu, Novom Pazaru i Negotinu (jugoistočna, jugozapadna i istočna Srbija) kako bi se podržali lokalni proizvođači hrane a Akademija predstavila široj publici. U isto vreme, Platforma deluje kao krovna aktivnost koja će održati i replicirati svoj model e-trgovine, podstičući ostvarivanje prihoda i podržavajući samozapošljavanje žena u ruralnim područjima. Takođe će pružiti prilike poljoprivrednim gazdinstvima i domaćinstvima koja vode mladi da se uključe u slične poduhvate na delotvoran način.

Akademija malih proizvođača hrane zvanično je pokrenuta krajem februara, a u prva dva meseca postigla je sledeće:

  • Snimljeno je i dostupno na platformi sedam videa, od kojih su pet bila intenzivno promovisana putem društvenih mreža i aktivnosti odnosa sa javnošću, što je do sada rezultiralo sa preko 40.000 pregleda. Pogledajte pozitivne komentare pratilaca:  Mali proizvođači – YouTube
  • Završena je produkcija sedam novih videa i njihova promocija će krenuti krajem aprila
  • Prodajne manifestacije će se organizovati tokom narednih šest meseci

Uz opsežne marketinške napore, uključujući oglašavanje na društvenim mrežama, plan je da se dosegne oko 100.000 pregleda do kraja godine, podstakne digitalna interakcija do 1.000 ambicioznih proizvođača i privuče minimalno 200-250 novih malih proizvođača hrane da se registruju na prodajnoj platformi u sledeće tri godine.