Inženjerski sektor na Zapadnom Balkanu: Veštačka inteligencija i razvoj talenata kao pokretači promena

Forum inženjerskih lidera Zapadnog Balkana – Western Balkans Engineering Leadership Forum (WBELF), održan 31. oktobra i 1. novembra 2024., okupio je učesnike iz akademske zajednice, državnih institucija i vodećih kompanija iz privatnog sektora u oblasti industrijskih inovacija, kao što su Siemens, Microsoft, Cisco, Quanser, Continental, NIDEC, Schneider i drugi, kao i vodeće istraživačke institucije i tehnološke parkove iz Srbije. Razgovaralo se o rešavanju obrazovnih i poslovnih izazova koji se odnose na stvaranje i upravljanje održivim ekosistemom talenata inženjerske struke, inovatora i lidera sa veštinama potrebnim za uspeh u poslovnom okruženju koje se brzo transformiše razvojem automatizacije i veštačke inteligencije (VI).

WBELF je vodeći regionalni forum koji su razvili Global Engineering Deans Council (GEDC) i International Federation of Engineering Education Societies (IFEES), uz podršku projekta „Mala velika privreda“. Ostali partneri uključuju Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET), Quanser (napredna nastavna i istraživačka rešenja), Board of European Students of Technology (BEST) i Privrednu komoru Srbije (PKS).

Tokom dva dinamična i inspirativna dana, učesnici su razmatrali najefikasnije prakse i ključne izazove u inženjerskom sektoru. Glavne teme ovog niza zanimljiv panela, neformalnih razgovora, prezentacija i za zainteresovanu i aktivnu publiku, posebno studente, bile su:

AI kao bazična tehnologija: Privredni lideri su naglasili integraciju veštačke inteligencije u ključne poslovne procese, povezujući je s održivošću, efikasnošću i inovacijama. Navedeni su razni primeri: od velikih ulaganja kompanije Siemens, pa do primene veštačke inteligencije za prediktivno održavanje u kompaniji Johnson Electric.

Proširenje, a ne zamena: Inženjeri su razmatrali kako VI unapređuje, a ne zamenjuje ljudski rad, zagovarajući profil „inženjera poslovnih procesa“ sa stručnošću u integraciji tržišnih i kriterijuma održivosti u okviru tehničkih uloga koje preuzimaju.

Modernizacija akademskog obrazovanja: Zastareli nastavni planovi i programi i ograničena izloženost novim tehnologijama i dalje predstavljaju prepreke za studente. Quanser je demonstrirao primene „digitalnih blizanaca“ (virtuelnih kopija stvarnog objekta ili sistema), prikazujući kako simulacije koje pokreće VI mogu dovesti do revolucije u inženjerskom obrazovanju.

Blizina pokreće inovacije: Ekosistemi saradnje, poput Naučno-tehnološkog parka Novi Sad, ilustrovali su značaj fizičke i poslovne integracije između univerziteta i privrede u cilju privlačenja i zadržavanja talenata.

Forum je zaključen zajedničkom sesijom za generisanje ideja na kojoj su definisane konkretne strategije za rešavanje izazova u oblasti kadrova kao i za jačanje partnerstava za postizanje dugoročnog uspeha. WBELF je naglasio ključnu potrebu za sinergijom između akademske i privredne sfere za upravljanje brzim tehnološkim promenama, uspostavljajući održive ekosisteme talenata kao temelj regionalne inovacije i konkurentnosti. Ohrabrujuće je što su učesnici pozitivno reagovali, prepoznajući ovaj format foruma kao bitan za razvoj sektora. Interesovanje profesora Univerziteta u Kragujevcu za dobijanje sertifikata ABET za jedan od nastavnih planova i programa dodatno naglašava potencijal ove inicijative. Ishodi Foruma utiru put za nastavak rada, uključujući konkretne preporuke i godišnje praćenje trendova u cilju podsticanja kontinuiranog napretka.

Značajne sesije na Forumu

-Studenti su imali glavnu ulogu, aktivno sudelujući na panelima s promišljenim komentarima i pitanjima kao i vodeći vlastiti panel pod nazivom „Od učionice do karijere: veza između obrazovanja, veština i tehnološkog napretka“. Studenti su iskoristili ovu platformu kako bi izrazili potrebe i izazove s kojima se suočavaju, naglašavajući ključne nedostatke i oblasti na njihovom putu profesionalnog razvoja u kojima ima prostora za unapređenje. 

-Tokom sesije pre samog Foruma, dekani iz regiona dobili su značajne informacije o akreditaciji ABET-a kao ključnom koraku u unapređenju internacionalizacije inženjerskog obrazovanja.

-Žene su činile gotovo polovinu učesnika WBELF-a. Program se fokusirao na različitost i inkluziju u oblasti nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike – Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM), sa posebnim panelom „Različitost i inkluzija žena u STEM-u: izazovi i prilike“ na kome se razgovaralo o ovim ključnim temama. Na ovoj sesiji, vodeći akademski eksperti i stručnjaci iz privrede podelili su značajna zapažanja.